Zhotovení kříže z výhybek Peco pro rozteč kolejí 54mm
12.11.2012
Není tomu tak dlouho, co jsem slíbil zájemcům poskytnout fotodokumentaci při sestavě kříže Žďárského zhlaví. Jedná se o sestavení kříže pomocí čtyř výhybek a jednoho křížení, kdy jsem musel značně zkracovat jednotlivé komponenty, abych docílil požadované rozteče 54mm. Pokud by se ponechalo tovární sestavení, tak by rozteč byla přes 80mm, ale toto jsme zavrhli a rozhodli se pro rozsáhlou úpravu, abychom docílili požadované rozteče. Na přiložené fotodokumentaci tak můžete shlédnout postup při úpravě a celkové sestavení. Celá úprava mi zabrala asi čtyři hodiny, větší čas ovšem zabralo celkové zapojení kříže do programu Model Jop, kdy jsme na napájení spojek a kolejí museli použít čtyři pomocná relátka. Vše se ale nakonec podařilo a křížení slouží bez problémů
od samého začátku. Pokud mi ovšem někdo nevěří, tak se přijeďte podívat osobně, vše vám rádi ukážeme a předvedeme.
Psal se 11. červenec 2010 a já se toho odpoledne v 13 hodin pustil do sestavování kříže
Kousek podložky s narýsovanou roztečí osy kolejí
Poležení výhybek a obkreslení kde se všude bude zkracovat
Zde již částečně upravené křížení a zakrácené výhybky
Ještě vyřezat pražce a mohlo by to jít do sebe
Trpělivé vyřezávaní, kousek po kousku
Výhybky pasují, teď přiložit křížení...
Zde již i se zabudovanými spojkami
A připájenými
Pitný režim bral toho červencového dne za své
Ale hurá do druhé poloviny křížení
Zde jsem již uplatnil zkušenosti a šlo to podstatně rychleji
Sestaveno, ještě všechny spojky zkontrolovat a propájet
Takto skončilo čtyřhodinové úsilí
S odstupem času mohu říci, že složení kříže bylo jednodužší než li jeho zapojení do provozu
Zapojení kříže pomocí přestavníků typu želva a čtyř pomocných relátek
Pro každý směr se přepínají dvě relátka
Pohled na zabudovaný a zasypaný kříž v kolejišti
Pojíždění přes kříž je bezproblémové
Časem samozřejmě budou instalovány i přestavníky a výměnová tělesa