Reakce na příspěvek
petr.h
19.2.2012 19:06:50
Předmět: mráz a koleje
Přečetl jsem si názory na kolejivo a jeho pohyby, když klesla teplota. Jednoznačně to není kolejivem, ale použitými deskami. Kolejivo se určitě dilataci vyhnout nemůže, ale jak tady už někdo psal, fungovalo by to opačně - tzn. v chladnějším počasí by se smršťovalo. Problém bude v deskách, kdy v mrazu citelně klesá vzdušná vlhkost a desky se tím pádem sesychají a smršťují. V místnosti s kolejištěm vám jistě teplota neklesla tak extrémě jako venku, takže tepelnou dilataci bych vyloučil. Nebylo by marné udržovat stálou vlhkost. Držím palce, práce vás všech je nádherná!
Víťa
20.2.2012 12:04:03
Naprostý souhlas. Zřejmě OSB deska není tak mrtvé a vysušené dřevo, jak jsme předpokládali. Některé desky se velmi pravděpodobně, díky většímu topení v silných mrazech a tím snížené vlhkosti vzduchu značně seschly. Vyplývá z toho varování. Ne kolejivo PECO, nýbrž OSB-desky NEJSOU materiál, vhodný pro stavbu kolejiště ! Zajímavé ovšem je, že jsou přišroubované na ocelový rošt a ze šroubů se netrhají.
Radislav
20.2.2012 12:33:29
A zajímavé je, že se sesychají jenom pod několika kolejemi(či jen jednou) a ostatních si ani nevšimnou. Musím koupit vlhkoměr a sledovat ty zajímavé úkazy...
Radislav
20.2.2012 12:37:07
Ještě doplním že i ty osb desky budou dobré, akorát koleje musí být zasypány dokonale i ve skrytých částech, neboť jedině nam nám to dělá (a zas jenom někde!!!) paseku, kde jsou koleje jenom na hřebíčcích.
Víťa
20.2.2012 15:31:17
Něco jsem zjistil. Dle výrobce OSB-desek Kronospan, je možné seschnutí desky o 1mm na 2 metrech délky. Pokud kolega dobře počítal, udělá to na 2 metrech vybočení koleje o 26 mm. A dřevotříska, nebo překližka na tom není lépe. Zkrátka a dobře, je nutno dělat dilatační spáry a to ne z důvodu roztahování kolejí, ale z důvodu smršťování železničního spodku, tj. použitých desek. Možná se roztahují tam, kde nejsou přišroubovány k rámu, nebo některé koleje měly možnost posunutí. Jiné rozumné vysvětlení neexistuje. Představa, že se roztahují kolejnice a každá jinak, když jsou ze stejného materiálu, je nesmysl. Navíc teplota v místnosti je pořád stejná. Ale určitě podstatně klesla vlhkost vzduchu v místnosti. Odhaduji ze (70-80)% na podzim na (15-20)% teď. Podobný problém má moje máma s kobercem. V létě je samá boule a jak se začne hodně topit, krásně se vyšponuje. Tak že na závěr pro příště. Pořádně přilepit pražce k podloží ( jako u bezstykové koleje ) a dělat dilatace alespoň 1mm na 1m délky koleje, možná i víc. Howg :-)
Víťa
20.2.2012 15:36:27
Ještě poslední rada. Je třeba udržovat vlhkost vzduchu, nikoliv v hrdle. Ty se vám nesesychaj . :D
Radislav
21.2.2012 00:19:19
No tak takovýhle rozumbrady jsme tady potřebovali... řezat koleje po metru, tak ještě teď nejezdíme,stavěl jsi někdy kolejiště?
Víťa
21.2.2012 00:28:50
Ne, ale četl jsem o tom. :-)Jezdíte a po rovných kolejích. Ten most mně ale vrtá hlavou. Pod něj snad Hynďa desku nenarval. Asi se smrsknul i ten klíh a sevřel celý oblouk.
© 2010 | MK Žďár z.s.
admin